Hem Produkter Tips & Nyheter RFT Teknologi

RFT Teknologi

Bridgestone skapar framtiden med Run Flat Teknologi
Bilsäkerhet diskuteras ständigt. Efter ABS-bromsar och airbags har biltillverkarna utvecklat nya drivsystem och datorstyrda stabilitetsprogram. Automatisk bevakning av lufttryck i däcken är ett tillval som förmodligen standardiseras. I linje med detta verkarRFT-däck bli nästa steg i säkerhetstänkandet.
The BMZ Z4 on Bridgestone's Runflat Tyres Bridgestone har varit en pionjär inom RFT-teknologi sedan 1986 då Porsche 959 förseddes med RFT-däck. Sedan dess har företaget utvecklat och förfinat teknologin. Bland de bilar som orginalmonteras med däcken finns bland andraBMW Z4 (left) ochBMW 5-serien som samtliga bär däck med Bridgestones vinnande F1-teknologi - Potenza RE050 (RFT-versionen)
Säkerheten, komforten och pålitligheten med RFT-teknologi
Det är inte förvånande att allt fler biltillverkare väljer att originalmontera RFT-däck på sina nya modeller. Om ett däck punkteras säkerställer RFT-däcket förarens kontroll av fordonet. Därmed kan en olycka undvikas och föraren kan fortsätta köra med reducerad hastighet (generellt 80 km i en hastighet av max 80 km/h) till en verkstad.

Förutom den ökade säkerheten får man också mer utrymme i bilen eftersom reservdäck inte längre behövs. Detta gör att bilen väger mindre och sparar bränsle. Biltillverkare får därigenom större frihet när de ska designa nya bilar. Ett inbyggt övervakningssystem för däckens lufttryck följer med alla RFT-montage.
Bridgestone's avancerade Run Flat Teknologi
Bridgestones RFT-teknologi fokuserar på stabilitet och minskad värmeuppbyggnad för att däcket ska klara bilens vikt när det arbetar utan lufttryck. Bridgestones nya däck Potenza RE050 RFT uppfyller detta genom en kombination av design, material och förändringar i konstruktionen som optimerar placeringen, formen och det fysiska uppförandet i varje däckkomponent:

- Sidoväggarna är förstärkta för att kunna bära upp bilen, även om däcket helt saknar luft;
- Samtidigt är klinchens utseende oförändrad för att RFT-däcket ska passa vanliga fälgar och kanttråden är bredare och förstärkt, vilket gör att däcket sitter kvar på fälgen även vid punktering. Dessutom används en särskild klinchutfyllnad som är mycket motståndskraftig mot värme.